سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
خبر ویژه سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ، ساعت ۰۹:۰۹:۴۶

٣٠٠ پروژه جمع آوری گازهای همراه تا ٥ سال آینده به بهره برداری می رسد

ایران دریلینگ: ٢٠٠ تا ٣٠٠ پروژه در زمینه جمع آوری گازهای همراه (No Flaring) در صنعت نفت تعریف شده و قرار است تا ٥ سال آینده به بهره برداری برسند.

مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که متاسفانه ایران در سال ٢٠١٢ رده دوم میزان سوزاندن گازهای همراه (فلرینگ) را دارا بوده است، دو رویکرد جلوگیری از آلودگی هوا در مناطق عملیاتی را کاهش گاز ارسالی به فلر و حذف آلاینده های ناشی از آن عنوان کرد.

محمدحسین اردشیری گفت: پیش بینی می شود پروژه جمع آوری گازهای همراه (No Flaring) تا ٥ سال آینده به پایان برسد که انجام آن از نظر سیاسی و اقتصادی به نفع ایران است.

وی با بیان این که استاندارد مقدار گاز فلر، نسبت به خوراک ورودی در هر پالایشگاه گاز زیر یک درصد است، گفت: در سال ٢٠١٣ میزان گاز فلر در پالایشگاههای فازهای ١ و ٤ و ٥ پارس جنوبی، زیر یک درصد بوده، حتی در برخی از کشورها مانند، کانادا مقدار گاز ارسالی به فلر زیر نیم درصد است.

صرفه جویی ٢٠٠ میلیون دلاری با جمع آوری گازهای همراه نفت

مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت گفت: در صورتی که از انتشار گاز فلرها در پالایشگاهها و واحدهای پتروشیمی جلوگیری می شد تاکنون حدود ٢٠٠ میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی به همراه داشت.اردشیری اظهار کرد: با توجه به بررسیهای انجام شده، پس از گذشت چند سال از بهره برداری واحدهای پالایش گاز، مقدار انتشار گاز فلر پایین تر آمده، این بدین معناست شرکتها اقدامهای موثرتری برای کاهش انتشار گاز فلر در پیش گرفته اند.

مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت با اشاره به این که ایران در تولید گازهای همراه در دنیا در مقام سوم و در خاورمیانه دوم است، گفت: با انجام طرح نوفلرینگ، ایران به رده های پایین تری در زمینه میزان سوزاندن گازهای همراه دست خواهد یافت.وی با تاکید بر برنامه ریزی در سه دوره زمانی چهار ساله، پنج ساله و هفت ساله برای اجرای طرح نوفلرینگ، گفت: برای اجرای این طرح باید از تجارب داخلی و بین المللی استفاده شود و اولویت با مجتمعهای گازی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

تشکیل کارگروه حذف گازهای همراه در صنعت نفت

مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت گفت: با دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت، کارگروهی برای انجام طرح حذف گازهای همراه، که ٥٠ طرح (شامل، ٢٠٠ تا ٣٠٠ پروژه) را شامل می شود، تشکیل شده است، بودجه این پروژه ها نیز در این کارگروه مطرح و تصویب می شود که ریاست کارگروه برعهده مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت است.

اردشیری با اشاره به انجام این پروژه در همه مناطق عملیاتی به صورت موازی، گفت: طرح ان جی ال خارک نیز تاکنون ٤٤ درصد پیشرفت داشته، که متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی عقب افتاده است، اما تامین سرمایه برای کامل شدن طرح از صندوق توسعه ملی خواهد شد.

وی با تاکید بر این نکته که گاز خروجی فلر یکی از دلایل آلودگی هواست که بر سلامت عموم در مناطق عملیاتی اثر می گذارد، گفت: این گاز علاوه بر این که منشا آلودگی هواست، از دیدگاه حفظ منابع گاز، ضرر اقتصادی نیز محسوب می شود.اردشیری منابع انتشار آلاینده های هوا را، گاز خروجی از فلرها، گاز خروجی از تجهیزات احتراقی نظیر بویلرها، کوره های حرارتی، توربینهای گازی و ...، رهاسازی گازها از تجهیزات فرآیندی، مخازن ذخیره سازی و ...، گازهای فرار از تجهیزات فرآیندی، لوله ها و ...، انتشار تصادفی گاز از واحدهای فرآیندی و نشت گاز و نفت به دلیل حوادث اعلام کرد.



  کد خبر : 68
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :